Jarmark Bożonarodzeniowy w Berlinie


Bardzo lubię panujący świąteczny klimat, wszelakie bożonarodzeniowe jarmarki, na których rozchodzi się cudowny zapach grzanego wina oraz pierniczków . Jeżeli tylko mam możliwość odwiedzam te miejsca. W tym roku udało mi się po raz pierwszy odwiedzić trzy, berlińskie jarmarki.
Na każdym z nich asortyment był podobny. Na straganach można było kupić piernikowe serca, rożne świąteczne wypieki, ozdoby świąteczne, nie zabrakło stoisk z grzanym winem, gorącą czekoladą, czy z różnego rodzaju przekąskami.





Jednym z jarmarków  bożonarodzeniowych odwiedzonych przeze mnie znajdował się na berlińskim Breitscheidplatz, położony centralnie u stóp Kościoła Pamięci. Trzy lata temu stał się on miejscem tragedii - celem zamachu terrorystycznego. Niedaleko od Martina Blume, na schodach Kościoła Pamięci leżą kwiaty, palą się znicze, znajdują się zdjęcia ofiar. Raz po raz przechodnie przystają 
w milczeniu, czytają nazwiska ofiar wygrawerowane na stopniach, z zadumą przyglądają się ich zdjęciom postawionym przez najbliższych. Z morza kwiatów wyłania się wstęga z brązu, wije się po schodach, by zniknąć w płytach szerokiego chodnika. Zdjęcia nie zrobiłam bo to bardzo smutny widok.



Drugi jarmark i trzeci znajduje się na  na Placu Aleksandra (Alexanderplatz). Ze względu na dobre połączenia komunikacyjne, punkt przesiadkowy i liczne galerie handlowe wokół, jest to jeden z najpopularniejszych jarmarków w Berlinie.
Wzrok przyciąga tutaj największa mobilna piramida (Weihnachtspyramide) w Europie oraz ładnie podświetlone stoisko z wielkim łukiem świątecznym na dachu (Schwibbogen), a także stylizowana na zabytkową,pięknie podświetlona karuzela dla dzieci.









Na stoiskach można kupić rosyjskie matrioszki, tradycyjne, drewniane ozdoby świąteczne, czy piękne, szklane bombki.






Z jarmarku przywiozłam kubeczek od grzanego wina.


16 komentarzy :

  1. Taki klimacik przed świętami jak znalazł. Na kilku blogach czytałam o różnych jarmarkach , wiec jakbym była.
    Cudownych świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także, lubię czytać o jarnatkach oraz na nich bywać.
      Dziękuję i wzajemnie :)

      Usuń
  2. Rok temu byłam w Pradze.
    Niech nadchodzące Święta, będą dla Ciebie niczym kolorowy prezent - kryjący w sobie najcudowniejsze niespodzianki
    Pozdrawiam oczekiwaniem na tą najpiękniejszą noc w roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Pradze byłam cztery razy, ale nigdy na jarmarku. Jest to barfzo urocze miasto .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Obudziłaś fajne wspomnienia. Raz byłam na jarmarku w Berlinie, ależ mi się tam podobało. :) Przemiło popatrzeć na zdjęcia. Lubię jeździć, oglądać jarmarki, byłam w tym roku na czterech, w tym liczę moje miasteczko. hehe Spędziłam czas z bliskimi, bezcenne chwile, takie idealne. :)

    Kochana! Z całego serca życzę Ci szczęśliwych świąt, tych wymarzonych. Niech w duszy gra melodia pełna radości. Cudownych świąt dla Ciebie i bliskich. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jarmarki w Berlinie są urocze, w pobliżu mojej miejscowości jarmarki są, ale z trzema kramami, hi, hi..
      Dziękuję i wzajemnie :)

      Usuń
  4. Poznałam kilka jarmarków bożonarodzeniowych ale nie znam berlińskiego. Nino, świetna relacja i zdjęcia.
    Wspaniałych, radosnych, pogodnych, spokojnych, zdrowych Świąt upływających we wspaniałej, rodzinnej atmosferze życzę Tobie i Twoim Bliskim.
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  5. Imponujące jarmarki, ale masz rację, smutne były wydarzenia.
    Zyczę Ci wszystkiego najlepszego z okazji Swiąt Bożego Narodzenia i wielu radosnych spokojnych chwil wśród najbliższych.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydarzenie było tragiczne.
      Dziękuję i wzajemnie :)

      Usuń
  6. W Berlinie nigdy nie byłam na jarmarku, ale widzę że atmosfera podobna jak u nas oraz niektóre ozdoby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno na wszystkich jarmarkach nie może zabraknąć pierniczków i grzanego winka. Na berlińskim jarmarku było mało "produktów chińskich" :)

      Usuń
  7. Miałaś fajne wycieczki :).

    U mnie na rynku stoi cały rok podobna karuzela ;). Ale jarmark w tym roku był tylko tydzień i jakoś tak licho było...

    OdpowiedzUsuń
  8. Wycieczki były udane, chociaż było trochę zimno. Jarmarki w Berlinie są bardzo ciekawe i bogate.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. To zupełnie inny Berlin niż znam. Byłam tam raz jesienią bo pojechaliśmy na koncrty Procol Harum. Trochę pozwiedzaliśmy, ale miasto wydalo mi się smutne i przytłaczające przez te wielkie modernistyczne budowle. Przed świętami Berlin wygląda dużo przyjazniej.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Berlin mi się podoba jest tam tyle ciekawych miejsc do zobaczenia. To prawda w okresie światecznym wyglądał pięknie .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka