Grudniowy spacer po Wrocławiu

  

 Dzisiaj zapraszam Was, na grudniowy spacer po Wrocławiu, który odbyłam tydzień temu. Wrocław jest jednym z najstarszych miast polskich i największym leżącym na Ziemiach Odzyskanych.  Miasto to w czasie drugiej wojny światowej było bardzo zniszczone, zwłaszcza jego centrum. Wiele kamienic popadło w ruinę, dlatego po odzyskaniu niepodległości na ich miejsce postawiono komunistyczne bloki z wielkiej płyty, które stoją do dnia dzisiejszego. 

 Większości z nas Wrocław kojarzy się z jego główną atrakcją turystyczną, Panoramą Racławicką, muzeum sztuki, w którym możemy zobaczyć i podziwiać wielkie malowidło, które przenosi widza w odległe czasy. Pomysłodawcą Panoramy był lwowski malarz Jan Styka, który przy powstawaniu dzieła współpracował między innymi z Wojciechem Kossakiem. Autorzy dzieła chcieli upamiętnić  tradycje narodowe w setną rocznicę Insurekcji Kościuszkowskiej i zwycięskiej bitwy stoczonej pod Racławicami w 1794 roku przez wojska powstańcze z wojskami rosyjskimi. Bitwa ta miała  dla zniewolonego narodu polskiego niezwykłe znaczenie. Malowidło powstało w okresie dziewięciu miesięcy i zostało wystawione w budynku rotundy we Lwowie w 1894 roku. Po drugiej wojnie światowej obraz trafił do Wrocławia, w 1946 roku.




  Najstarszą i najpiękniejsza częścią Wrocławia jest Ostrów Tumski, pełna zabytków wyspa na Odrze, to zalążek miasta - dawny gród, w którym można zobaczyć wspaniałe zabytki, w tym kościoły i katedrę.

Most Tumski z licznymi kłódkami zakochanych.

 Będąc w tym mieście,  koniecznie trzeba zwiedzić muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, a przede wszystkim Aulę Leopoldyna i Oratorium Marianum. Jest to unikatowy zabytek świecki późnego baroku,  najbardziej reprezentacyjna części głównego gmachu uniwersytetu,  w której odbywają się główne uroczystości uczelni.


W muzeum warto wejść schodami cesarskimi na Wieżę Matematyczną, dawne Obserwatorium Astronomiczne, gdzie z tarasu można podziwiać panoramę miasta.

Interesujący jest Wrocławski Rynek, na którym zorganizowano Jarmark Świąteczny.









Wrocław jest pełen krasnali,  to jeden z symboli miasta. Skrzaty kryją się w uliczkach, zaułkach i ciągle ich przybywa.

Miasto jest warte zobaczenia, ale najlepiej zwiedzać je wiosną lub latem, gdy dni są długie i ciepłe.


          Hala stulecia.

25 komentarzy :

  1. Nie byłam nigdy w we Wrocławiu,wiec chętnie pooglądałam zdjęcia.Choinka cudna,miasto jeszcze jesienne ale pewnie dzisiaj by było bardziej biało.U nas masa śniegu spadła w ciągu ostatniej nocy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomimo jesiennej aury było bardzo zimno, marzły mi ręce, więc zdjęć nie napstrykałam zbyt dużo. U mnie dzisiaj, także zrobiło się biało.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. W przyszłym roku mamy zamiar zwiedzić Wrocław. Twój post jest pomoże nam w wybraniu kierunku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że chociaż trochę zachęciłam Was do zwiedzenia miasta, a jest co oglądać :)

      Usuń
  3. Widzę, że mamy podobne zainteresowania :) Bardzo ciekawy spacer, byłam we Wrocławiu na wycieczce jako opiekun dzieci więc niewiele co mogłam obejrzeć.
    pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Niestety, jako opiekun dzieci nie ma co liczyć na zwiedzanie bo nasze oczy skierowane są na dzieci. Mam nadzieję, że kiedyś pojedziesz do Wrocławia, tylko turystycznie.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Dziękuję za piękną wycieczkę, byłam dwa razy we Wrocławiu, ale nie po mojemu i jeszcze wrócę by wszystko nadrobić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety ja, także nie zobaczyłam wszystkich wspaniałości jakie ma do zaoferowania to miasto i mam nadzieję, że kiedyś tam, także wrócę.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Przybliżyłaś mi Wrocław, dziękuję. Wybieramy się z mężem od kilku lat i jeszcze nie dojechaliśmy. Może najmłodsza pójdzie tam na studia to będzie jeszcze jeden powód żeby odwiedzić to miasto. Piękne zdjęcia zrobiłaś. Pozdrawiam. : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno w końcu tam kiedyś dotrzecie. Budynek uniwersytetu jest piękny. Dziękuję. Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Często bywam we Wrocławiu. Tak zgadzam się jest to bardzo piękne miasto. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że byłam tylko dwa niecałe dni i nie mogłam w pełni docenić jego uroku. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Piękny spacer po Wrocławiu z Tobą odbyłam , Nino. We Wrocławiu byłam kilka lat temu i chętnie pojechałabym tam znowu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ja byłam we Wrocławiu w liceum, a to było wieki temu, więc chętnie odwiedziłam to miasto ponownie. Trochę było mało czasu, ale mam nadzieję, że kiedyś znowu je zobaczę.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Dziękuję Ci za piękny spacer po Wrocławiu .Nigdy nie byłam ,ale wiem ,że jest pięknym miastem.Niesamowite dekoracje i ta choinka .Widać ,że miasto ma pieniądze ,bo takie oświetlenia kosztują ::))Ale cieszy każdego ::))Pozdrawiam ....krasnale mnie urzekły::))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Wydaje mi się, że Wrocław jest dość bogatym miastem i prężnie się rozwija, więc stać ich na dekoracje świąteczne. Krasnale, także bardzo lubię.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Znam Wrocław i faktycznie piękne to miasto. Chętnie wrócę tam wiosną.
    Nino z wielką przyjemnością odbyłam spacer po tym ciekawym mieście.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie zobaczyłabym to miasto latem lub wiosną, kiedy pogoda jest ładna i dzień długi, gdy można usiąść na ławeczce i rozkoszować się urodą miasta.
      Pozdrawiam, Łucjo! :)

      Usuń
  10. Cudowny, świąteczny nastrój można dojrzeć na niektórych zdjęciach:)) Ale muszę przyznać, że nigdy nie byłam we Wrocławiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybacz, że tu piszę, ale nie dało się inaczej. Dawno nie byłam we Wrocławiu. Bardzo przyjemnie się z Tobą spacerowało. Fajne zdjęcia, na chwilę oderwałam się od rzeczywistości, co za ulga!!! Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie. Uściski. :))

      Usuń
    2. Święta już niedługo, więc choinka i inne dekoracje muszą być obowiązkowe w każdym mieście. Życzę Ci, żebyś odwiedziła, kiedyś to miasto bo warto. Pozdrawiam :)

      *****************************************************************************************
      Nic nie szkodzi, ja też muszę odpowiedzieć Ci, Agnieszko w ten sposób bo inaczej się nie da. Cieszę się, że chociaż na chwilę mogłaś oderwać się od rzeczywistości. Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. No i pospacerowałam świątecznie:):) Tylko śniegu brak..podeślę moze od siebie,,Anglię zasypało..wiem,że to na chwilę ale cieszę sie tą białą chwilą:):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz troszkę przysłać śniegu bo u mnie z nim kryzys, pogoda dzisiaj listopadowa. Ciesz się białą chwilą jak najdłużej. Pozdrawiam :)

      Usuń
  12. tu pewnie też za chwilę zniknie cieszę się więc jego widokiem póki mogę:)Podsyłam zamiast sniegu dobre zyczenia:):)

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłam we Wrocławiu i bardzo mi się podobał :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka