Jak i dlaczego warto zrobić syrop z kwiatów czarnego bzu

          Lato w pełni, ale za nim, się obejrzymy nadejdą smutne, deszczowe, chłodne dni, a wraz  z nimi przeziębienia. Dlatego warto pokusić się o zrobienie syropu z kwiatów czarnego bzu. Bez prawie już przekwitł, ale w zacienionych, nie skażonych miejscach można go jeszcze spotkać i skusić się na zrobienie syropu. I warto!


Kwiaty czarnego bzu zawierają flawonoidów i kwasów fenolowych, kwasy organiczne, sterole, olejki, garbniki, sole mineralne. Składniki te decydują o właściwościach napotnych i przeciwgorączkowych kwiatów. Poza tym działają moczopędnie, uszczelniają ściany naczyń włosowatych i poprawiają ich elastyczność. Ze względu na właściwości przeciwzapalne stosuje się je także do płukania chorego gardła i okładów przy zapaleniu spojówek.

Czarny bez nie tylko zwalczy gorączkę i złagodzi kaszel, ale dodatkowo dzięki dużej ilości witamin i soli mineralnych wzmocni organizm, który szybciej upora się z infekcją.



Składniki na syrop z kwiatów czarnego bzu:

  • ok. 40 baldachów kwiatów czarnego bzu (dobrze rozwiniętych)
  • 2 litry wody
  • 1 lub 2 kg cukru
  • 4 duże cytryny (wyciśnięty sok) 
Wykonanie:
Kwiaty dokładnie oddziel od łodyżek, następnie zalej je wrzątkiem i odstaw w chłodne miejsce na co najmniej 12 godzin (najlepiej na całą noc). Po upływie tego czasu przecedź je, dodaj cukier, sok z cytryny, wymieszaj i zagotuj (cukier musi dokładnie się rozpuścić)
Nie gotuj tego syropu, jedynie doprowadź do wrzenia i natychmiast przelej do wyparzonych, szczelnie zamykanych słoiczków. Zakręć słoiki, postaw do górny dnem i odwróć dopiero, gdy zupełnie ostygną. Nie wymagają już pasteryzowania. Jeśli robisz syrop do bezpośredniego spożycia, to przechowuj go kilka dni w lodówce. 




                                                                                                                              SMACZNEGO:)



 Ja już zrobiłam :)))

16 komentarzy :

  1. Zaintrygowały mnie informacje o właściwościach czarnego bzu. Niestety w mojej okolicy nie ma tego krzewu ! Muszę korzystać z aptecznych specyfików !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam w zachodniopomorskie .Tu jest tego pod dostatkiem. :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. Nigdy nie robiłam, ani nie próbowałam takiego syropu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować zrobić i posmakować. :) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Moja babcia zawzse taki robiła:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiem o zaletach czarnego bzu, ale sama jeszcze nic nie robiłam :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile mozna przechowywac taki syrop? Na długi okres nie trzeba go pasteryzowac? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pasteryzowałam go i ma się dobrze do dzisiejszego dnia,więc może stać ponad rok.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Super dodatek dla pań do piwka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja miałam pok roku i nic się z nim nie działo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie stał w piwnicy ponad rok i miał się dobrze :)

      Usuń
  8. Syrop z hyćki jest pyszny. Z dodatkiem wody, cytryny i miety super orzeźwiająca lemoniada;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Polecam syrop z kwiatów czarnego.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka