Jarmuż z mlekiem kokosowym - danie wegańskie, przepis




W moim ogrodzie rośnie jarmuż, który zasługuje na uwagę nie tylko ze względu
na dekoracyjne liście, które wykorzystuję do dekoracji potraw, ale przede wszystkim na swoje właściwości zdrowotne. Roślina ta należy do roślin z rodziny kapustnych, a w smaku przypomina nieco brokuła, szpinak i kapustę. Liście jarmużu są doskonałe do konsumpcji po przymrozkach, ponieważ wtedy tracą gorzki smak. Dostępnych jest wiele odmian jarmużu, które różnią się smakiem  i kolorem. 

Warzywo to zawiera witaminy A, B  i 2, C, E, K oraz składniki mineralne ( wapno, żelazo, potas, magnez i mangan). Jest bardzo niskokaloryczne, zawiera także przeciwutleniacze, które spowalniają procesy starzenia. Jarmuż zawiera również polifenole, które są zbawienne dla alergików. Posiada niezwykle cenne  związki siarki o działaniu przeciwnowotworowym.

Jarmuż można jeść na surowo dodając listki do sałatek, czy przyrządzając smoothie lub na ciepło w postaci zup, czy dusząc go.

Dzisiaj przygotowałam jarmuż duszony w mleku kokosowym, w postaci dodatku do obiadu.

Przepis

Składniki

jarmuż
1 cebula
2 ząbki czosnku
kawałek imbiru, ok 4 cm
1 papryka
0,5 łyżeczki kardamonu
sól, pieprz
1 łyżeczka soku z cytryny lub octu ryżowego

Wykonanie

Jarmuż umyć, odsączyć i oberwać listki od łodyg. Zagotować wodę i zblanszować go przez kilka minut, odcedzić. Cebulę, czosnek, imbir obrać i posiekać. Paprykę pokroić w paski razem z cebulą, czosnkiem i imbirem, zeszklić na oleju. Następnie dodać odcedzony i pokrojony jarmuż. Wlać puszkę mleka kokosowego i dusić do miękkości około 30 min. Doprawić pieprzem, solą i kardamonem oraz sokiem z cytryny.
Podawać z chlebkiem, ryżem, ziemniaczkami itd.
Smacznego !

34 komentarze :

  1. Bardzo mnie Nino zainteresowałaś jarmużem.Przyznam się,że zawsze jakoś był poza zasięgiem moich zainteresowań,a teraz mam ochotę przyjrzeć mu się bliżej, być może zasadzę w ogródku. Potrawa wygląda bardzo smakowicie! Pozdrawiam Cię cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto go mieć w swoim ogródku bo mozna wyczarować z niego pyszne dania.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Z jarmużu robię zupy krem, bo w sałatkach średnio mi smakuje, ale jelita wymiata świetnie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupy z jarmyżu nigdy nie jadłam,myszę to nadrobić.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Nie używałam do tej pory . Dziękuję za wiadomości i przepis . Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz koniecznie spróbować tego warzywa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Kiedyś miałam jarmuż w ogrodzie, ale wtedy jeszcze było mało pomysłów na jego zastosowanie. Teraz może do niego wrócę, skoro jest tak wartościowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed laty,także miałam go w ogródku i wykorzystywałam go tylki do dekoracji potraw,ale teraz wykorzystuję go jedzenia.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Lubię jarmuż. Danie również bardzo przypadło mi do gustu, raczej przepis. hehe Jestem pewna, że zasmakuje, bo składniki, jakie lubię. :) Pozdrawiam super serdecznie i życzę miłych dni. :***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że trafilam w Twój gust. Jeżeli zrobisz to danie koniecznie napisz,czy Ci smakowało.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Dzięki, Nino za przypomnienie mi o jarmużu. Już mi ktoś niedawno go polecał, ale jak do tej pory jeszcze nie mam go w swoim ogródku. Nie wiem, czy mi zasmakuje, ale przecież ma tyle wartości odżywczych, że grzech nie spożywać go. A i do dekoracji talerzy i półmisków przyda się. Do tej pory wykorzystywałam karbowanych liści sałat i pietruszki. Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teresko,mam nadzieję,ze jarmuż zagości w Twoim ogrodku i Ci posmakuje .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Sadzę w ogrodzie dwa, trzy krzaki jarmużu, który służy mi jedynie do dekoracji.
    Jakoś mi nie odpowiada to warzywo. Wiem, że w ostatnim czasie zrobiło niesamowitą furorę...
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może z czasem się do niego przekonasz.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  8. Hola me ha encantado tu blog.
    Me ha precido interesante.
    Te envio el mio por si deseas criticar.
    http://anna-historias.blogspot.com/2019/03/tu-palabra.html?m=1.
    Besos

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś wykorzystywałam jarmuż do dekoracji. Zawsze musiał być co najmniej jeden w ogrodzie. Później zastąpiła go pietruszka dekoracyjna, która można jeść na surowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jarmuż przepięknie wygląda na talerzu,nie wiedziałan,że pietruszkę dekoracyjną można jeść na surowo.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  10. Ciekawa alternatywa do obiadu. Czesto szukam co do mięsa zamiast ziemniaków. Jest jakiś pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jarmużu w takiej postaci jeszcze nigdy nie jadłam. Bardzo chętnie wypróbuję przepis :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci posmakuje.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. Od lat rośnie u nas w ogrodzie i bardzo wszystkim smakuje. Takiej jednak wersji nie znam i chętnie wykorzystam, bo jeszcze doskonale się trzyma. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie także w ogródku rośnie i muszę go zużyć zanim pojawią się na nim nasiona. Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Podoba mi się ten przepis, chętnie spróbuję.
    Przesyłam cieplutkie pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że skorzystasz z mojego przepisu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Lubię jarmuż, ladnie rośnie na działce rodzicow ☺

    OdpowiedzUsuń
  15. Takiego dania jeszcze nie jadłam, więc chętnie przetestuję przepis :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wypróbujesz mój przepis na jarmuż, mam nadzieję, że Ci danie zasmakuje :)

      Usuń
  16. Smacznie wygląda:)) może się skuszę!

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię jarmuż :) Prosta i smaczna propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Trza by spóbować . Jak zobaczęw sklepie, to kupię.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka