Stare drzewa


Zawsze zachwycają mnie stare, ogromne drzewa. Podziwiam ich wygląd oraz uwielbiam wsłuchiwać się w szum  liści, obserwować poruszające się na wietrze gałązki oraz słuchać wiosennej muzyki, wydobywającej się z gałęzi w postaci śpiewu ptaków, a także szmeru pszczół,  uwijających się w okresie letnim, pośród kwiatów lipy w poszukiwaniu nektaru.


Obok mojego zakładu pracy rosły przepiękne, majestatyczne lipy, które zawsze dawały cień parkującym obok nich samochodom oraz ludziom siadających na znajdującej się nieopodal ławeczce. Idąc w poniedziałek do pracy zostałam niemile zaskoczona,  aż serce stanęło mi, kiedy ujrzałam okaleczone lipy. Były to zdrowe drzewa, niezbędne nie tylko ludziom, ale i zwierzętom, stanowiły naturalną ozdobę i zawsze wzbudzały mój podziw. Nie rozumiem ludzi wydających pozwolenia na wycinanie zdrowych, kilkudziesięcioletnich drzew. W tym roku w mojej miejscowości wycięto około dziesięciu, pięknych drzew, zostawiając im kikuty, a w pobliskim miasteczku wycięto je do pnia w okresie, kiedy ptaki zakładają gniazda.





Drzewa wycinane są w lasach, w parkach, w mniejszych i większych miejscowościach, na posesjach, jak i przy alejkach, czy ulicach, a powinny być chronione, ponieważ odgrywają ogromną rolę w ekosystemie. Jedno, wielkie drzewo w ciągu roku wytwarza tlen wystarczający dla dziesięciu osób, a także "konsumuje" dwutlenek węgla, dzięki czemu łagodzi efekt cieplarniany i stabilizuje klimat na Ziemi.


A zatem nie wycinajmy zdrowych drzew, a chronimy rośliny drzewiaste, które potrzebne są nie tylko nam, ale i przyszłym pokoleniom.




36 komentarzy :

  1. Ja tez nie rozumiem takiej wycinki, u nas także drzewa traktuje sie w ten sposób. Niektóre odrodziły sie w nowej odsłonie, ale niektóre pozostały kikutami, niestety.
    W parku rosną ponad 140-letnie drzewa i kilka zauważyłam oznaczonych do wycięcia, al chyba są martwe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio przeszłam się przez wieś i też zauważyłam drzewa przeznaczone do wycinki,kuedy to się wreszczie skończy?
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Zdjęcia robią wrażenie! Ale kikuty wyglądają karykaturalnie, szpecą.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę już patrzeć na okaleczone drzewa.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Kocham starw drzewa,ostatnio niestety przewróciło się ponad 150letnie drzewo w mojej okolicy😣

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stare,chore zagrażające ludziom to jak najbardziej można wycinać,ale zdrowe?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Aby na wszędobylskie autka nie spadały liście bo go brudzą a tym bardziej gałązka czy gałąź. Szkoda, że ten podbój kosmosu nie może być szybszy i wszyscy nowocześni nie mogą zmienić planety. Cała Ziemia by odetchnęła.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się,że jest coraz więcej ludzi nie kochajacych natury, więc szkoda,że ich jak piszesz nie można wysłać w kosmos.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Drzewa są piękne i potrzebne. A ludzie, cóż - czują się panami istnienia i często przyroda przeszkadza im w rozwoju "cywilizacji".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Człowiek czuje się wszewładnym w każdej dziedzinie i niszczy systematycznie matkę naturę bo rozwija, jak piszesz "cywilizację ".
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. O drzewach pisałam w zeszłym roku. A wczoraj utkałam opowieść o dębie.
    Dla mnie drzewa są piękne. Lubię, kiedy mam je w swoim otoczeniu. I też nie mogę zrozumieć tej wycinki.
    Z okazji rozkwitającej Wiosny życzę Ci zielonych i cały czas szumiących drzew

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę zajrzeć do Twojej starej notki bo bardzo kocham stare drzewa. Niestety, część ludzi kochających naturę nie rozumie postępowania osob wydających pozwolenia na wycinanie drzew.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Drzewa pięknie się prezentowały. Też miałam raz taki widok wyciętych drzew :/
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety w mojej miejscowości pod piłę idą przepiękne, stare drzewa. Starostwo wydaje zezwolenia nie przeprowadzając wizji lokalnej. Na mojej ulicy wycięto stuletnią lipę, która jak sprawdziłam później na mapach, tak naprawdę stała poza planowanym ogrodzeniem. A można też inaczej. W pobliskiej jednostce wojskowej wymieniano ogrodzenie. Specjalnie zmieniono płot, aby mogły dalej rosnąć wspaniałe klony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Problem wycinki starych,zdrowych drzew jest zjawiskiem występującym w całej Polsce, a ta jednostka wojskowa zasluguje na szacunek.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Chorych też nie wycinajmy tak od razu. Starajmy się ze wszystkich sił najpierw ich uratować, a już całkiem nie mogę zrozumieć wycinania i krzewów drzew z powodu ludzkich alergii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, powinno je się najpierw leczyć,ale widzę,że w tym roku masowo wycina się drzewa.
      Pozdrawiam: )

      Usuń
  10. Kocham drzewa i nigdy nie pogodzę się z bezmyślną wycinką drzew.
    Rozumiem, w jedynym przypadku wycinanie starych drzew przy wąskich, krętych drogach. Niestety, stanowią też śmiertelne zagrożenie.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja,także nie mogę pogodzić się z masowym wycinanuem lub okaleczaniem drzew.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie podobny wpis pojawił się dwa lata temu, po największej fali wycinek z okazji zmiany prawa. Szkoda tych wszystkich szpalerów drzew, miejskich soliterów, parkowych nasadzeń i nawet pokracznych lasków. A bez nich łyso.

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę koniecznie przeczytać Twój wpis, ja w dalszym ciągu nie mogę patrzeć na pozostawione kikuty.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham stare drzewa i boli mnie bardzo, że są tak okropnie okaleczane....

    OdpowiedzUsuń
  15. Łza się w oku kręci, kiedy patrzę na wycinane lub kaleczone drzewa.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie rozumiem co autor pozwolenia na taką wycinkę miał na myśli - dla mnie to barbarzyństwo!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może teraz w Polsce nastała moda na okaleczanie i wycinanie drzew.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Ludziom brak jakiegoś takiego najbardziej podstawowego szacunku do życia. Wycinanie drzew chyba zupełnie bez zastanowienia, ryzykowanie szkody dla ptaków lęgowych... Inne żywe istoty już nas nie obchodzą, traktujemy je przedmiotowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się,ze większość włodarzy w naszym kraju nie docenia natury i systematycznie ją niszczy, jest to tragiczne.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Ja również jestem przeciw bezmyślnemu wycinaniu starych drzew ! W ubiegłym roku w mojej okolicy dokonano wielu wycinek i powiem szczerze płakać mi się chciało !
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze,że jest nas więcej sprzeciwiajacych się wycibaniu drzew.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  19. Witaj przedświątecznie
    Cieszę się, że podoba się Tobie moja opowieść o dębie. Dotarłaś do tej z zeszłego roku? Kolejna opowieści z tego cyklu ukaże się pewnie za rok o tej porze. Mam nadzieję, że dotrwasz u mnie do tego czasu? :)))))
    Życzę ciepłych, pełnych nadziei świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Niech nadchodzące dni będą przeżyte w Radości, Pokoju i Życzliwości.
    Mail dotarł? Zastanawiam się, czy masz dobry adres podany na stronie. Rok temu pisałam, ale odpowiedziałaś, że mail nie dotarł
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię przyrodę, więv z ciekawością przeczytałam oba posty.Bardzo lubię bywać na Twoim blogu. Na pocztę nie wchodziłam,zaraz tam lecę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Droga Nino!
    Życzę Ci zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych Wiary, Nadziei i Miłości.
    Serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół.
    Radosnego, wiosennego nastroju, duchowego odrodzenia, i wszystkiego najlepszego.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za piękne życzenia, Tobie i Twoim najbliższym, także życzę wszystkiego najlepszego z ojazji Wielkanocy.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  21. Nino, życzę radosnych Świąt Wielkanocnych !
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia. Tobie i Twoim bliskim,także życzę zdrowych i wspaniałych Świąt Wielkanocnych.
      Pozdrawiam:)

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka