Luty na wsi



      W powietrzu już czuć wiosnę, słychać rozlegające się o poranku krzyki wróbli,  z oddali słychać już żurawie. W ogrodzie rozkwitają krokusy, przebiśniegi, śnieżyce. Kwiatki te zawsze kojarzone  były z zwiastunami wiosny. Zazwyczaj kwitły  w marcu. W tym roku, gdy zima jest tylko z nazwy, pierwsze z nich zakwitły już w lutym. Bardzo podobają mi się te kwiaty, są łatwe w uprawie i pięknie zdobią ogród. 







Krokusy znane i cenione były od dawna, ponieważ z  krokusów otrzymuje się najdroższą przyprawę świata szafran. Szafran pozyskuje się z wysuszonych słupków krokusa (Crocus sativus).Słupki należy zebrać wczesnym rankiem, kiedy kwiaty się otwierają, a wszystko odbywa się ręcznie. Następnie ostrożnie wyciągnąć z nich znamiona. Kolejnym krokiem jest delikatnie oddzielenie czerwonych części słupków od okalających je białych i żółtych oraz wysuszenie. Dopiero wtedy szafran nadaje się do użytku.  W trakcie tego procesu tracą ok. 80 % swojej pierwotnej wagi, zmieniają barwę na brunatnoczerwoną oraz zyskują charakterystyczny zapach. Aby otrzymać 1 g przyprawy potrzeba aż 200 kwiatów. 
 Już w starożytnej Grecji szafran stosowano  na złe samopoczucie, bezsenność, katar i kaszel. 
Obecnie badania kliniczne potwierdziły jego antydepresyjne działanie oraz stwierdzono, że łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, a także leczy migreny, bóle głowy, choroby płuc, układu krążenia i pokarmowego, reumatyzmu i nowotwory. Nie mam pojęcia ile trzeba użyć szafranu, aby uzdrowić organizm. Poza tym wykorzystuje się go w kuchni, w daniach rybnych, zwłaszcza w zupach, warzywach, a także w ciastach drożdżowych oraz znakomicie komponuje się też z owocami morza. 

Na rabatkach, które są w zaciszu lada dzień zakwitną żonkile. Orliki wypuszczają listki i zazieleniły się inne cebulowe roślinki. Hortensje ogrodowe oraz róże wypuszczają listki.




Na pobliskiej łące zakwitły stokrotki i inne roślinki.


Kupiłam już bratki, które czekają aby je posadzić w pojemniku. Dom mój zdobią ciemierniki, a po tłustym czwartku zostało, tylko wspomnienie.





28 komentarzy :

  1. Cieszą takie widoki, bo to już konkretne zwiastuny wiosny.
    Kwiatki zawsze wprawiają w lepszy humor:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsze, wiosenne kwiatki zawsze radują moje oczy. Wiosnę uwielbiam.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Piękne zwiastuny wiosny u Ciebie.:) Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że prawdziwa wiosna jest coraz bliżej .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Ja też cieszę się , że widać i czuć już wiosnę. Nawet co nieco prbówałam robić w ogródku, ale jednocześnie boję się, aby zima sobie o nas nie przypomniała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosna to moja ulubiona pora roku, w ogródku przyciełam jedynie hortensje bukietowe. Także sie boję, zimy w kwietniu.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. W końcu już czuć wiosnę mimo szarości na zewnątrz. Piękne wiosenne zdjęcia na pokrzepienie duszy od rana . Miłego dnia 🌷🌷🌷🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogoda deszczowa i wietrzna źle na mnie działa, nam yej dosyć. W ogrodzie już widać wiosnę, bardzo mnie to cieszy.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Czekam, aż wiosenne kwiatki zagoszczą na dobre nad powierzchnią, żebym mogła wzruszyć troszkę ziemię, i przez pomyłkę nie poprzycinać pędów tuż spod ziemi.
    Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tą prawdziwą wiosnę, także czekam z niecierpliwością. Ciągnie mnie już do ogrodu.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Slicznie Ci kwitną zwiastuny wiosny. U mnie nieśmiało wychylają główki, ale już widać zawiązki kwiatów. Widziałam natomiast dwa bociany. To już chyba wiosna?
    Serdecznoci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam pierwsze kwiatki zwiastujące wiosnę. Już przyleciały bociany, aby nie złapała ich jeszcze zima ?
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Taka wiosna w lutym z jednej strony cieszy, z drugiej przeraża. U mnie jeszcze nie jest tak zaawansowana, kwitną tylko ciemierniki.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogoda ciągle nas zaskakuje, a wiosna w lutym niech będzie, tylko ,żeby zima sobie o nas nie przypomniała w kwietniu.
      Pozdrawiam sedecznie

      Usuń
  8. U Ciebie wiosna na całego podobnie jak u nas. Szkoda, że w pełni nie można się cieszyć urokami pięknych zwiastunów wiosny, bo u nas pogoda nie sprzyja długim spacerom po ogrodzie. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że pogoda nas nie rozpieszcza. Ciągłych opadów deszczu i wiatrów mam już dosyć.
      Pozdrawiam sedecznie

      Usuń
  9. Oj tak, czuje się wiosnę :) Ostatnio zdziwiłam się, gdy zobaczyłam że wzdłuż ulicy rosną krokusy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj u mnie była niespodzianka, rano pojawił się śnieg .Na szczęście szybko stopniał :)

      Usuń
  10. Ciekawe informacje. Muszę wsadzić nieco więcej krokusów u siebie. U nas dzisiaj z rana pruszył śnieg, a w południe była śliczna wiosenna pogoda:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krokusy zawsze mi się podobały, a szafranu nie używałam. U mnue także trochę popruszyło, ale śnueg dĺugo się nie utrzymał.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. Ale śliczności pokazałaś... I ciekawostkę... Nie wiedziałam z tym szafranem, że aż potrzeba 200 krokusiki na 1 g przyprawy. A to ci dopiero...
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego ta przyprawa jest najdroższa na świecie.Na pierwsze wiosenne kwiatki zawsze jest miło popatrzeć.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. Nino! Jestem zachwycona. Pokazałaś prawdziwe śliczności. U mnie wiosny jeszcze nie widać. Nie kwitną krokusy a dzisiaj od dwóch godzin pada gęsty śnieg. Piękne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wiosnę widać, ale boję się aby zima nie powròciła w kwietniu. Śnieg, u mnie wczoraj też trochę popruszył, ale był przez chwilkę.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj początkiem marca Nino
    W moim ogrodzie też już wiosna
    Pozdrawiam wspomnieniem pierwszego w tej zimy, chwilowego śniegu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szybko nam w tym roku przyszła wiosna :).
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  15. Witaj Nino! U mnie jeszcze znaki wiosny nie są tak zaawansowanie, ale krokusy już wyciągają swoje pączki i czekają na słońce, tulipany też coraz bardziej wychylają się z ziemi. Ale w piątek znów posypało śniegiem, który następnego dnia już zniknął... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. U mnie wiosnę widać i slychać już wszędzie. Rano, gdy idę do pracy zewsząd rozlega się ptasi śpiew, a w ogrodzie jest coraz zieleniej.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka