Święta Lipka



       W ubiegłym roku udało mi się dotrzeć do niewielkiej miejscowości na Mazurach, położonej w pobliżu Kętrzyna - Świętej Lipki, w której znajduje się Sanktuarium Maryjne. Legenda głosi, że Matka Boska Świętolipska  pomaga ludziom cierpiącym i uzdrawia chorych. Pierwsze pielgrzymki do tego miejsca odbywały się już w średniowieczu. 
Świątynia z zewnątrz, jak i wewnątrz robi ogromne wrażenie. Wioska często nazywana jest " Częstochową Północy", z powodu licznie przybywających tu corocznie pielgrzymów. 

Święta Lipka - to także obiekt zabytkowy, zaliczany do najwspanialszych okazów późnego baroku w Polsce. Zespół architektoniczny złożony z kościoła, krużganku i klasztoru, posiada zachowaną w idealnym stanie bogatą i różnorodną dekorację. Składają się na nią rzeźby wykonane z drewna i kamienia, freski, obrazy na płótnie, wyroby złotnicze oraz rzadko spotykane w takiej obfitości dzieła artystycznego kowalstwa.   



    Na kościelny dziedziniec wchodzi się przez osiemnastowieczną, barokową bramę, która składa się z precyzyjnie odtworzonych z blachy splecionych ze sobą liści akantu.
    W bazylice możemy  na ołtarzu głównym podziwiać obraz Matki Boskiej Świętolipskiej oraz przepiękne, barokowe organy zbudowane w latach 1719-1721 przez Jana Mosengela. Obudowa ich zdobiona jest złoconym ornamentem liśćmi akantu. Na zwieńczeniach wież umieszczono rzeźby aniołów,  grających na instrumentach muzycznych. Na dwóch najwyższych wieżach stoją Matka Boska i Archanioł Gabriel. Rzeźby te wraz z gwiazdkami i dzwoneczkami na wieżach, podczas gry na organach wprawiane są w ruch. Będąc w świątyni koniecznie trzeba uczestniczyć w 15 minutowym koncercie i należy być bardzo skupionym aby dostrzec wszystkie ruchy, jakie wykonują elementy organ. 


 W ostatnich latach Święta Lipka stała się, także miejscem wypoczynku i rekreacji. Lasy i jeziora przyciągają coraz większe rzesze wczasowiczów.
   

26 komentarzy :

  1. Przecudne sanktuarium , pragnę tam pojechać ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że Cię zachęciła do zwiedzenia tej cudownej śwìatyni :)

      Usuń
  2. Nie byłam tam jeszcze, może kiedyś zawitam, bo widzę, że warto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będąc na Mazurach na pewno warto zawitac do Świętej Lipki,aby zobaczyć bazylikę :)

      Usuń
  3. Poruszające się figury podczas koncertu organowego są niezapomnianym przeżyciem. I mimo, że tak krótkim, to jednak wartym zobaczenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to wspaniałe widowisko dla oczu i uszu i na pewno warto w nim uczestniczyć:)

      Usuń
  4. Miałam okazję spędzać w niej czas wakacyjny i rzeczywiście jest to urokliwe miejsce :)
    pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Miejsce niezwykłe:))bardzo ładna fotorelacja:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że Ci się podobała moja fotorelacja
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Ciągle mam w planach. Liczyłam na pielgrzymkę z mojego kościoła.
    Niestety, nasz proboszcz nie lubi wojaży.
    Nino, bardzo dziękuję za ten przecudowny post.
    Jeszcze wpadnę by podziwiać twoje wspaniałe zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może uda Ci się w najbliższym czasie pojechać tam indywidualnie,a przy okazji pozwiedzać jeszcze inne wspaniałości Mazur. Proszę bstdzo, Łucjo.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. Aż mnie dreszcz z przejęcia przeszedł gdy zobaczyłam zdjęcia znajomych mi miejsc. Kilka lat pracowałam w tym miejscu konserwując wnętrze kościoła. Miejsce jest niezwykłe pod względem krajobrazowym, architektonicznym a szczególnie ludzi tam mieszkających.O tym miejscu pisałam tu: http://skladzikzapomnianychmarzen.blogspot.com/2013/10/podroz-senrtmentalna.html
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę,że dzięki temu wpisowi przypomniałaś sobie o tym cudownym miejscu,w którym miałaś okazję pracować. Już lecę do Ciebie poczytać o Świętej Lipce :)

      Usuń
  8. Bardzo lubię kościoły w takim stylu :).

    Może kiedyś uda mi się tam pojechać ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam za Ciebie kciuki,Abyś mogła odwiedzić to miejsce :)

      Usuń
  9. Byłam w Świętej Lipce,ale bardzo dawno temu i teraz z przyjemnością przypomniałam sobie to miejsce! Świetne zdjęcia i spacer! Wszystkiego najlepszego, Nino w 2018 roku!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo się cieszę, że z przyjemnością obejrzałaś moje zdjęcia, aby przypomnieć sobie o tym cudownym miejscu. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wspaniale tam jest. Piękna architektura, piękne detale. Chciałabym odwiedzić. Szkoda, że tak daleko, ale wierzę, że kiedyś uda się odwiedzić. Śliczne zdjęcia. Miłego dnia życzę. U mnie tak siwo, oby słońce się pojawiło. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świątynia rzeczywiście jest niesamowita o bardzo bogatym wystroju wnętrza. Na pewno uda Ci się,kiedyś ją zobaczyć. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne miejsce, byłam wiele lat temu, przypomniałam sobie teraz na nowo.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejsce jest cudowne, każdy powinien je odwiedzić.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  14. Witaj.
    Byłam w Lipce kilka lat temu.Piękne miejsce, dzięki za przypomnienie:))
    Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  15. Cieszę się,że to miejsce również Ci się podobało.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Te stare kościoły to istne arcydzieła. Piękne wnętrze. Coś mi się zdaje że byłam w tej miejscowości jako dziecko z babcią i ciocią.

    OdpowiedzUsuń
  17. Byłam kilka lat temu na Mazuchach i wtedy odwiedziliśmy to cudowne miejsce. Przepiękny kościół, nie mówiąc o okolicy. Chętnie bym tam wróciła.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka